EXPERIMENTY V PRÍRODE
Vedúca krúžku: PaedDr. Jana Krížová, PhD.
V školskom roku 2009/2010 začali žiaci našej školy pracovať v krúžku Experimenty v prírode. Činnosť krúžku je zameraná na poznávanie elementárnych fyzikálnych a chemických zákonitostí a dejov, ktoré prebiehajú v prírode. Experimentom sa zvykne nazývať metóda poznania, pri ktorej na získanie určitého poznatku je potrebná praktická činnosť. Spolu s pozorovaním a meraním patrí experiment medzi empirické metódy poznania. Experimentálne získané nové informácie o svete sa fyzika usiluje teoreticky zdôvodniť a potom začleniť do svojho poznatkového systému, preto apelujeme na jeho význam v elementárnom vzdelávaní a prakticky riešime v rámci krúžkovej činnosti. Počas roka máme pre deti nachystaných viac ako 100 experimentov. Experimentálne poznatky, ktoré sprostredkuje školská fyzika, sú už vo fyzikálnej vede dlhšiu dobu známe. Preto do školského vyučovania vstupuje fyzikálny experiment spravidla ako modelový experiment. Charakteristickým znakom, ktorým sa experiment odlišuje od pozorovania javu, je zásah experimentátora do objektu, ktorý skúma. Vychádzajúc z uvedeného je našim cieľom pomocou experimentov vzbudiť v žiakoch záujem o fyzikálne a chemické princípy, ktoré nás obklopujú v dennom živote najmä z oblasti prírody, ale aj techniky. Prostredníctvom krúžku je cieľom viesť žiakov v rámci experimentálnej činnosti k: -získaniu a do svojho vlastného poznania začleneniu relatívne nových informácií, ktoré vyplývajú z výsledku experimentu, -oboznámeniu s postupom, ktorý vedie k poznaniu a ktorý by bolo v budúcnosti možné zopakovať pri získavaní ďalších informácií o svete. K získaniu jednak experimentálnych zručností, jednak intelektových spôsobilosti, bez ktorých nie je možné experiment naplánovať, materiálne realizovať, spracovať dáta a správne interpretovať získané výsledky. Počas našich stretnutí deti samostatne experimentujú, prežívajú dobrý pocit z vlastnej realizácie a dozvedia sa nové informácie, pretože sa riadime heslom: „radšej raz zažiť ako tisíc krát vidieť alebo počuť“. Experimenty sú rozčlenila do tematických oblastí: Vzduch ako jedna zo základných zložiek života je pre žiakov mladšieho školského veku pomerne abstraktný pojem, preto v úvode žiaci uskutočnili viacero experimentov dokazujúcich jeho existenciu a vlastnosti. Akú silu má vzduch? Zvuk nám ako jeden zo zmyslov pomáha pochopiť to, čo sa okolo nás deje. Zvukové vlnenie dešifrujeme mozgom aj keď nevidíme, čím boli spôsobené. Zvuky sú tak tvorené predmetmi, ktoré vibrujú, čo sme si prakticky predviedli. Voda je chemická zlúčenina vodíka a kyslíka, v bežnom živote ju však vnímame ako nevyhnutnosť k prežitiu či prírodný živel. Stretávame sa s ňou od narodenia, avšak jej vlastnosti, premeny skupenstiev, schopnosti prieniku, tlakovú silu či pohyb až tak nevnímame. My sme ich však prostredníctvom tohto krúžku ozrejmili. Dokážeme v triede vytvoriť dážď? Udrží jeden papier pohár vody? Vybuchne vodná sopka? Bude výbuch počuť? Dokážeme oddeliť kvapaliny? V čom všetkom je voda? Dokáže voda rozvinúť kvet z papiera? Svetlo je najrýchlejší jav vo vesmíre, pretože vo vakuu sa šíri rýchlosťou až 300 000 kilometrov za sekundu. Vytvára tiene, prechádza z prostredie do prostredia, mení farbu, lomí sa, a to čo svetlo a optika dokáže sme skúmali aj my. Vznikne z rôznych farieb biela? Pohyb na Zemi je prirodzene orientovaný k jej stredu. Predmety padajú na zem, dážď padá smerom nadol, rieky tečú smerom nadol, všetko priťahuje gravitačná sila. My sme ju dokázali a aj prekonali. Vzlietne naše vznášadlo? Aká je veľkosť gravitačnej sily? Chemické pokusy sme orientovali najmä na zmeny skupenstiev, zmesi, roztoky a zlúčeniny a rozbory látok. Aké sú zmeny skupenstva? Vybuchne nám povrchová sopka? Ako prečítame tajný odkaz? Kedy je vajíčko pokazené? Vytvoríme vlastnú soľ? Z čoho vznikne ohňostroj? Z čoho vyrobíme prírodné lepidlo? Skúmali sme aj svoje zmysly. Či ich dokážeme prekabátiť a neraz sme neverili ani vlastným očiam, ušiam, rukám, nosu či chutiam. Čo oči nevidia? Čo jazyk cíti? Stačí nám jedno oko alebo radšej dve? Magnetická sila a elektrina nás ešte čakajú s mnohými ďalšími experimentmi. Dokazovanie zákonitostí prírody je veľmi zaujímavé a mnohokrát aj zábavné. Podobne ako hovorí príhoda A. Ensteina, keď ho často zlomyseľne žiadali, aby im rukolapne vysvetlil teóriu relativity. Einstein pohotovo odpovedal: „Pozrite sa, tri vlasy na hlave, to je málo, ale tri vlasy v polievke, to je priveľa!“ A podobným spôsobom sa snažíme aj my priblížiť deťom záhady prírody, aby ich poznanie bolo stále svieže a záujem prevyšoval potrebu.