školský parlament »
Stanovy školského parlamentu pri ZŠ Sama Cambela

Preambula:

Fungovanie školského parlamentu je základným prejavom demokratizácie a humanizácie súčasnej modernej školy 21. storočia. A tak sme sa aj my rozhodli stotožniť sa s touto myšlienkou a pokúsiť sa ju efektívne realizovať. Pri určovaní hlavných zámerov školského parlamentu sme vychádzali z charakteristiky hlavných znakov humanisticky orientovaného vyučovacieho procesu.

Poslanecký sľub:

Sľubujem, že budem aktívne pomáhať a zapájať sa pri organizovaní akcií školy. Vždy budem konať čestne v záujme triedy, ktorú zastupujem, aby som svojou prácou pomohol pri výchove, vzdelávaní a v zlepšovaní vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi na našej škole. Svoju funkciu budem vykonávať poctivo počas celého školského roka. Budem ako poslanec parlamentu zapájať svoju triedu do akcií školy, budem im vždy odovzdávať pravdivé informácie.

Základné ustanovenia školského parlamentu:

Článok 1: Základné stanovy
1. Školský parlament je iniciatívnym a pomocným orgánom, vyjadrujúcim záujmy žiakov v oblasti výchovy a vzdelávania na základnej škole.
2. Parlament nemá právnu subjektivitu a jeho hospodárenie zabezpečuje ZŠ Sama Cambela v Slovenskej Ľupči.
3. Školský parlament pri ZŠ Sama Cambela v Slovenskej Ľupči je zložený zo žiakov školy a troch pedagogických zamestnancov. Pracujú v ňom žiaci od 4. po 9. ročník.
4. Parlament združuje žiakov ochotných a schopných podieľať sa na príprave a organizovaní voľnočasových aktivít, každú triedu v školskom parlamente reprezentuje minimálne jeden zástupca.
5. Cieľom parlamentu je vytvárať priestor pre rozvíjanie aktivity, kreativity a organizačných schopností žiakov školy.
6. Činnosť parlamentu koordinuje pedagogický zamestnanec školy, ktorý je medzičlánkom medzi školským parlamentom a vedením školy.
7. Plán práce sa bude meniť a dopĺňať podľa finančných prostriedkov a aktuálnych možností školy. Všetky pripravované akcie a úlohy sa budú vopred konzultovať s vedením školy.

Článok 2: Poslanie parlamentu
1. Školský parlament sa bude riadiť Deklaráciou práv dieťaťa, z ktorej vyplývajú nasledujúce práva dieťaťa.
2. Prichádzať s návrhmi a podnetmi akcií v škole a aktívne sa podieľať na ich organizovaní.
3. Hľadať spoločné postupy pri organizovaní mimoškolskej činnosti žiakov.
4. Podávať a realizovať návrhy na zlepšenie prostredia školy a jej okolia.
5. Podieľať sa pri usmerňovaní nevhodného správania sa žiakov v škole i mimo nej.
6. Poskytuje možnosť vyjadrovať sa k aktuálnym žiackym problémom v škole.
7. Vylepšovať vzájomné vzťahy medzi žiakmi a učiteľmi. Prispievať k zavádzaniu prvkov demokracie a humanizácie pri vzájomnom kontakte učiteľa a žiaka, odstraňovať vzájomné nedorozumenia a predchádzať im.

Článok 3: Organizácia činnosti parlamentu
1. Parlament je prístupný pre každého žiaka, ktorý je ochotný venovať svoje osobné voľno jeho činnosti, podieľať sa na organizovaní a skvalitňovaní voľnočasových a mimovyučovacích aktivít.
2. Zástupcovia školského parlamentu si volia predsedu a podpredsedu parlamentu a zapisovateľa.
3. Funkčné obdobie volených je jeden školský rok, v prípade mimoriadnej udalosti či nespokojnosti s činnosťou sa konajú náhradné voľby.
4. Školský parlament je schopný uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých „poslancov“.
5. Čestným členom predsedníctva je riaditeľ školy.
6. Zástupcu pedagogického zboru určuje riaditeľ školy.
7. Dospelí členovia parlamentu majú pri hlasovaní iba poradný hlas.
8. V prípade rovnosti hlasov má predseda právo dvoch hlasov.
9. Parlament sa schádza minimálne 1x za mesiac, v prípade potreby i častejšie. Termín si určia členovia na svojom prvom zasadnutí.
10. Zasadnutia parlamentu sú v zásade verejné, zvoláva ich predseda, ktorý vedie i rokovanie. Predseda školského parlamentu môže poveriť vedením zasadnutia ktoréhokoľvek člena.
11. Parlament si pozýva minimálne jedenkrát do roka hosťa, ktorý im zodpovedá na ich otázky. Hosťom môže byť riaditeľ školy, výchovný poradca, psychológ školy, koordinátori výchov, pedagogický, alebo iný zamestnanec školy.
12. Školský parlament má pridelenú nástenku. Poslanci parlamentu si volia funkciu – nástenkári, ktorí počas roka sa o nástenku starajú. Zverejňujú sa na nej otázky, ktoré sa chcú žiaci opýtať učiteľov, predsedov, vedenia školy. Nástenka informuje o fungovaní školského parlamentu všetkých žiakov poslancov žiackeho parlamentu, ale aj ostatných žiakov školy.



nasledujúca strana »