Zelená škola

Úsmev pre strom
Dana Haviarová, Aneta Riečanová

V školskom roku 2013-14 sa i naša škola zapojila do súťaže ÚSMEV PRE STROM, kde sa súťažilo v dvoch povinných aktivitách, zameraných na zber papiera a maľovanie obrázkov a jednej voliteľnej aktivite, ktorou je sadenie stromov pod názvom Park Harmony. Do konca apríla sa nám podarilo vyzbierať 4290 kg kartónu a 4530 kg papiera. O krásne obrázky s tematikou: zber papiera, recyklácia papiera, ochrana životného prostredia, záchrana stromov, sa pričinili najmenší maliari – prváci. Na netradičnej hodine prírodovedy s lesníkom J. Zázrivcom sa prváci dozvedeli mnohé zaujímavosti o stromoch, sadili stromčeky, stavali hniezda, zahrali sa na vtáčiky, medvede, vymaľovali obrázok pomocou prírodnín. Takúto zaujímavú hodinu si určite radi zopakujeme.

V rámci projektu Zelená škola sme sa zúčastnili v dňoch od 21. do 23. marca 2012 kurzu Motivuj sa a spolupracuj s radosťou vo Vzdelávacom centre v Zaježovej. Každá škola, ktorá sa zúčastnila tohto kurzu sa prihlásila v zložení jeden učiteľ a dvaja žiaci. Naša škola, ZŠ Sama Cambela sa zúčastnila v zložení: pani učiteľka Aneta Riečanová a žiaci Samuel Ternuščák zo 7. B a Adrián Hamada zo 7. A. Kurzu sa zúčastnilo 16 žiakov druhého stupňa a 8 pani učiteliek z celého Slovenska. Kurz bol zameraný na rozvíjanie základných zručností vedenia tímu a spolupráce v ňom. Žiaci aj pani učiteľky si mohli zážitkovou formou prežiť ako to je niekoho viesť, s niekým pracovať, ale aj aké je to byť lídrom. Na záver kurzu si pani učiteľky vyskúšali aké to je, keď ich žiaci vedú pri zážitkovej aktivite zameranej na ich vlastnú prioritnú tému v projekte Zelená škola. Akcia bola úžasná, počasie ideálne, zažili sme množstvo rôznych a zaujímavých aktivít, ktoré budeme ďalej využívať a rozvíjať nielen v našom kolégiu zelenej školy, ale zapojíme do nich celú školu.

       

Deň Zelených škôl oslavujú v apríli školy, zapojené v programe Zelená škola. Prostredníctvom tohto dňa, ktorý je prepojený aj s Dňom Zeme, žiaci a učitelia skrášľujú okolie svojich škôl a netradičnými spôsobmi poukazujú na environmentálne témy. Naša škola sa tradične zapojila aj tohto roku. Prváci čistili les a zobrali si nad ním patronát, sadili na prírodovede stromčeky – o čom sme informovali v minulom čísle. Aktívni sme boli aj v mesiacoch máj a jún. V spolupráci s obecným úradom, ktorý zabezpečil vypiľovanie krovinorezom, a majiteľom hradu, vďaka ktorému sme odmenili najusilovnejších malých brigádnikov, sme vyčistili Gotický chodník až po spodnú bránu hradu. Vďaka usilovnej práci prvákov a pomoci starších žiakov sa sprístupnila ďalšia cesta vhodná na krásne prechádzky v okolí pamätihodnosti Ľupče.

       

16. 12. 2013 sme navštívili zaujímavú výstavu „Energia 3. tisícročia“ v Spojenej škole v Kremničke. Výstava sa týkala energií a všetkého čo s energiami súvisí. Pani sprievodkyňa sa s nami na úvod porozprávala, aby zistila, čo o danej problematike už vieme. Nakoľko najvyužívanejší zdroj energie v súčasnosti je zemný plyn a ropa, musíme hľadať a naučiť sa využívať aj iné zdroje energie. Exponáty boli vystavené v troch miestnostiach. V prvej miestnosti sme sa dozvedeli viac o obnoviteľných a neobnoviteľných zdrojoch energie. Priraďovali sme kartičky k názvom energie a určovali sme, či daný zdroj energie je obnoviteľný alebo nie. Dozvedeli sme sa, že energia tiež môže byť kinetická a potenciálna. Pri ďalšom paneli sme sa dozvedeli o čosi podrobnejšie o rôznych zdrojoch energie. Už vieme, že energia sa získava z vetra pomocou veterných mlynov a za posledných 10 rokov je tento zdroj energie najrozšírenejší, hneď po zemnom plyne. Veterné mlyny sú však nebezpečné pre vtáctvo, najmä odlietajúce do teplých krajín a prilietajúce z nich. Hneď vedľa veternej energie bola bližšie vysvetlená jadrová energia. Táto sa vyrába v jadrových elektrárňach. Takto vyrobená energia sa používa na vykurovanie, osvetlenie a podobne. Nevýhoda takto vyrobenej energie je, že pri jej výrobe vzniká nebezpečný jadrový odpad, ktorý nevieme bezpečne uskladniť a zostáva uložený v pôde niekoľko tisíc rokov. Videli sme ropu, hnedé a čierne uhlie, zemný plyn. Mohli sme sa prejsť zmenšeným modelom uhoľnej bane, do ktorej sme vošli s prilbami a so šetriacimi baterkami, ktoré si vyrábali svetelnú energiu na ručný pohon. V ďalšej miestnosti sme videli model krajiny, po ktorej chodil vlak, boli tam postavičky dobytka, z exkrementov ktorého vieme získavať tiež energiu. V tretej, poslednej miestnosti bol zmenšený dom, ktorý využíval solárnu energiu na výrobu elektriny, oboznámili sme sa s tým, že elektrospotrebiče majú dnes rôzne energetické triedy, podľa toho, ako náročné sú na spotrebu energie. Naučili sme sa, ako správne vypínať spotrebiče, aby sme šetrili energiou. Dozvedeli sme sa, že dlhé záclony prekrývajú radiátory a zachytávajú teplo z radiátorov, preto sú výhodnejšie kratšie záclony. Videli sme ako sú zapojené a ako fungujú solárne panely. V tejto miestnosti bol bicykel, kolesá ktorého po roztočení vyrábali elektrickú energiu a mohli sme si vyskúšať koľko námahy musíme vynaložiť, aby sme rozsvietili aspoň jednu žiarovku. Na záver sme si mohli zatočiť kolesom šťastia, kde sme si vytočili otázku a keď sme správne zodpovedali, dostali sme za odmenu magnetku na chladničku. Táto výstava sa mi veľmi páčila, videla som veľa zaujímavého a poučného a určite budem viac šetriť energiou doma aj v škole.   / Ema Kališková, členka kolégia

Základná škola Slovenská Ľupča / Školská 14 / 976 13 Slovenská Ľupča
IČO: 35677856 / Tel.: 2400077 / Fax: 2400088
zsslovlupca@gmail.com
marcel ©